Imre és Pál

2018. július 31. 13:59

Ha tartósan tisztelhető Nagyokra vágyunk, bizonyos kor megélte után nem döntögethetjük nyakra-főre szobrainkat.

2018. július 31. 13:59
Mandiner

Pont belenéztem a vitába Jeszenszky Géza és Trombitás Kristóf között, az Echo TV-n Nagy Imréről.

Aztán elolvastam Trombitás Kristóf ezt megelőző írását is e témában

És nem is ahhoz szólnék hozzá, mi hogy történ(het)ett. Mert a történetírás jó időkben a történészek kenyere, rosszabbakban a politikacsinálóké, én meg egyik se vagyok. 

Ám volt egy érv Jeszenszky Géza szájából, amit Trombitás Kristóf egy indulatos mozdulattal lesöpört. Szerintem részben azért, mert félreértette. Egy hasonlat volt ez – a jobb lator példája, aki ugye egész életében bűnözött, ám mikor megszólította őt a „Történelem”, tudott olyat tenni (mondani), amivel legyőzte korábbi önmagát, és

a szükséges pillanatban megtett nagy tett miatt értékelése pozitívvá vált. 

Amire Trombitás csak indulatosan legyintett egyet, hogy ne menjünk most metafizikai síkra, maradjunk a reális világban. Úgy tűnt nekem, úgy értette, ne azzal foglalkozzunk, Imre lelke mennybe vagy pokolra került-e halála után, hanem hogy mit tett még életében, és ezek alapján az utókor hogyan értékelje őt.

Pedig szerintem Jeszenszky sem a halál utáni megmérettetésre gondolt, hanem a latros esetet példázatként nézve valami olyasmit akart kifejezni, hogy egy ember életében elkövetett tetteinek értékelésében egy döntő pillanatban megtett Nagy Lépés – és egyáltalán, az éretté válás utáni későbbi tettek – nagyobb súllyal eshetnek olykor latba a korábbi megtévedt élet bűneinél. Ezt a súlyozást konkrétan mondta is. 

De mondok egy talán jobb példát, mert a lator Nagy Pillanata utáni élete tényleg nehezen értelmezhető... 

*

Szóval itt van ez a Pál. Az apostol. 

Ha ezzel a ma divatos boszorkányüldöző szemmel nézzük, a bűnös múltbéli rendszerekkel kapcsolatos mai érvrendszerrel, hát akkor bizony ifjúi éveiben kiszolgálója – mi több: lelkes aktivistája – volt egy népirtó rendszernek. Részt vett konkrét lincseléseken, látta, mi történik az elfogottakkal, mégis lelkesen üldözte őket. S persze mentegethetjük olyanokkal, hogy meggyőződésből tette, meg hogy ő talán személyesen nem is ölt meg senkit, de az ilyesmit mai szóhasználattal bűnei relativizálásának szokás mondani. Mi több, ha az ő aktív üldözői tevékenysége idején még nem is érte el fénykorát a tömegmészárlás, manapság divatos történelemszemléletünkkel erre is csak legyintünk, hogy attól ő még részese volt az ezekhez vezető útnak s így része a bűnös rendszernek.

Majd tényleg jött egy fordulat, amikor megszólította őt a Történelem, és onnan kezdve jó arc volt, és megtette, ami őrá bízatott, amit meg kellett tennie, ha a jó utat választja. Választhatta volna akkor is a könnyű, talán élvezetesebb és mindenképpen egyszerűbb régit, de nem azt választotta.

A megfelelő pillanatban meglépte a meglépendőt.

És most képei és szobrai milliószámra hirdetik a nagyságát. 

De akkor mi a baj Imrével? 

*

Tény, hogy Trombitás cikkében Nagy Imre '56-os lépéseit is úgy értelmezi, hogy azok szovjet sugallatra, régi reflexekből származtak, egy kedvesen joviális bajszú senki véletlenül nagy tetteknek látszó, kapkodó botladozásai. Nyilván persze ha így volt, akkor tényleg nincs mit tisztelni rajta, hisz' sose tett magától semmi nagyot. 

Ám egyrészt az, hogy még '56-os nagy tettei sem voltak, egy viszonylag új és nem túl általánosnak tűnő értelmezés – elterjedtebb elítélése inkább azzal érvel kisöprése mellet, hogy mindez kevés korábbi bűnei mellett. Másrészt azt azért kétlem, hogy például szovjet sugallatra mondta a rádióban, hogy megtámadott a Szovjetunió és csapataink harcban állnak velük. Szóval volt azért egy pillanat, amikor eldöntött egy olyan irányt,

amiről tudnia kellett, hogy számára életveszélyes,

és amin át szakít korábbi elveivel. 

*

De persze, hogy mi hogyan esett, nem tudhatom, hisz' nem voltam jelen. Így maradnék a súlyozás kérdésénél. Tekinthetünk-e nagy emberként – szobrokkal, miegymás – olyasvalakire, aki nagy tettei előtt halálos bűnöket követett el, illetve aktívan kiszolgált ilyen bűnöket elkövető rendszereket. 

Pál példája azt sugallja, létezhet ilyen. Igaz, Pál pozitív szakasza arányaiban jóval hosszabb volt a negatívnál, mint ugyanez Imrénél. És az arányok mindig fontosak. Sokszor a legfontosabbak. Ám ettől még az elv – úgy tűnik – nem zárja ki az ilyen lelkek szobrokba öntését. 

*

Arra a dilemmára létezik rég letisztult feloldás, hogy a bűneiből megtért embernek megbocsáttatik vagy bűnhődnie kell. Égi elbírálásában dönt az égi, földiben a földi igazságszolgáltatás. A bűnbánó gyilkosok bevett pályafutása (volt) sokszor a hóhérkézre adás, majd a kiröppent lélek már mehetett a mennyeknek birodalmába. 

Ám itt nem az a kérdés, bűnhődnie kell-e az ilyen lelkeknek földön illetve égben. Mert mindegyik fenti példa meghalt már, így esetükben mindez rég eldőlt. Ráadásul mind be is járta e pályát – itt a földön legalábbis kivégződtek annak rendje s módja szerint (még ha nem is feltétlenül ma bűnnek tekintett dolgaik miatt), fenn az égben meg isten tudja, mi lett velük, de sorsuk feltehetőleg így vagy úgy rendeződött már. 

*

A kérdés itt most nem az, így vagy úgy bűnhődniük kell-e, hanem hogy

állítható-e példaként az ilyen emberek élete, tevékenysége a ma embere, no meg a jövő nemzedékei elé. 

Vagyis nem az ő sorsuk a kérdés, hanem annak pozitív/negatív hatása, ha rájuk vagy csak nagy tetteikre tisztelettel emlékezünk. 

S itt a dilemma: hogy nagy tetteiket nyilván érdemes példának állítani, csak hát már a barkochbából tudjuk, hogy a tett, az egy fogalom, szobor meg inkább tárgyról és élőlényről készíthető. Tetteknek így nehéz szobrot állítani anélkül, hogy elkövetőjük rajta ne legyen. Márpedig ha rajta van, azzal rögtön a fertelmes bűnöket is elkövető egész ember dicsőült oda.

*

Szerintem a kulcs itt a nézőbe vetett bizalom. Hogy bízhatunk-e abban, hogy az ember van annyira összetett gondolkodású, hogy az élőlényt ábrázoló szoborra nézve képes a megénekelt nagy tettet (a fogalmat) mögéje gondolni. 

Én azt mondom, van. Van annyira összetett gondolkodású.

Ami ezt gátolhatja, ha például élnek sokan olyanok, akikben még személyes fájdalom él a megszobrott ember bűnei okán – például nagyapját ölte meg –, vagy kiterjedtebben: mások által elkövetett, de ugyanazon rendszer eseményei okozták sérelmét. Vagyis ha élnek még, akik személyes érintettségük okán azt az embert nézve nem tudnak nem gondolni bűneire, s érezni, hogy a szobor a képükbe röhög – lám, nagyapád földben porlik, s csak te emlékezed már, én meg ládd, itt vagyok, s tisztelegnek nekem. 

Vagy ha egyéb okból nagyon megosztó az adott ember, például nagy tetteit is sokan kamunak vagy kimondottan gonosznak tartják. Ilyenkor szinte mindegy is, mi volt az igazság, mert a szobor az utókor szórakoztatását/épülését szolgálja, így inkább rontja a világot, ha ehelyett mérgezi az utókor életét és széthúzást szít bennük. 

S persze szándékosan is belemagyarázható a szoborba, hogy a későbbi nagy tettekre hivatkozás csak álszent ürügy, s valójában egykori bűneit dicsőíti. Ez főleg akkor fordul elő, ha van olyan jelentős erő az aktív politikában, aki a szobron át támadható s így a szobrot támadni érdemes. Csak hát itt a szobor peches mellékszereplő, ki rosszkor volt rossz helyen... 

*

Szóval mérlegelni kell ezeket. Ám még valami más fontosat is! 

Különösen a konzervatív világnézet egyik fontos kitétele, hogy

kellenek olyan nagy tettek és emberek, akikre – az Erény dicsőítését s egy nemzet emlékezetét ápolandó – közösen emlékezhetünk,

és akikre követendő példaként hivatkozhatunk. Azonban ahogy a történettudomány fejlődik, rendre esnek ki a szekrényekből az ezek viselt dolgait s valódi arcukat őrizgető akták csontvázai. 

Mátyás királyról régóta tudjuk, hogy csak az utókor emlékezetében volt az a jó és igazságos. Dobó Katicárót utoljára nagyanyámnak tanították, hogy létezett, Dugovics Tituszról meg mostanság bizonyították be, hogy nem. Dózsa Györgyöt inkább csak hivatalból istenítette e nép, ám azóta róla is lehámlottak még azon tettei is, amikért elvileg tisztelni lehetett. 

Költőink s egyéb művészeink meg eleve művészemberek voltak, akik sose könnyű természetűek, így emberileg sokszor vállalhatatlanok voltak – még ha csak saját családjukat vágták is gallyra. 

*

Így ha tartósan tisztelhető Nagyokra vágyunk, bizonyos kor megélte után

nem döntögethetjük nyakra-főre szobrainkat.

Mert akkor idővel összes – még álló – Nagy Ősünkre is úgy tekintünk majd, mint egy rakás hányadék alakra, akik közt csak az a különbség, kiderültek-e már rohadékságaik. Minden ledöntött szoborral együtt ledöntjük mindazok hitét és tartását, akik a most lealázott tetteiben látták az Örök Értékeknek egy szeletét. S e hit szempontjából még igazából az se annyira fontos, hogy e tettek tényleg úgy és azért estek-e. 

S ha már itt tartunk, utcáinkat se nevezgethetjük át minden szélfuvallatra, mert ha egyáltalán hiszünk abban, hogy – a levélcímzés egyszerűségét s a jó hangzást leszámítva – van jelentősége annak, kinek neve áll az utcatáblán, akkor ennek hatása is az, hogy mindenki látja, hogy maguk-se-tudják-kik-ők-s-mit-akarnak-féle szélkakas senkik vagyunk. 

Egy nemzet, akinek csak annyiban vannak gyökerei, hogy hős fiai szimplán mind gyökerek. Hisz' ki tartsa nagynak őket, ha ők maguk sem?

*

Nem emlékszem, hogy Imre ellen bárki tiltakozott volna, amikor a rendszerváltás idején mindenki előjött öklét rázni minden sérelmével. Most feltárt bűnei láthatólag aprólékos történészi kutatások eredménye, nem spontán feltörő fájdalmak gennye. Így felteszem, nemigen élnek már azok, akiket személyes fájdalomból bántana, ha Imre a panteonban marad. 

Pozitív tetteinek elvitatása pedig friss kutatási eredménynek tűnik, amiben még nem látok túl nagy egyetértést. Legalább azt ki lehetne talán várni.

Így mielőtt kikukáznánk valakit, akire sokan felnéznek e népből, s akire sokan példaként tekintenek, érdemes lenne még egyszer átgondolni, mi mindent dobunk még szemétre vele. 

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2018. augusztus 01. 14:26
Pál ugyan kezdetben megtette amit, de a fordulat után nélküle nem lenne Római Katolikus Egyház. Imi viszont kibeba messzi van attól, hogy Saulusból Paulussá vált volna. Arányokat azért ne tévesszünk már..
leponex
2018. augusztus 01. 07:02
T. Benderik, Maradjunk annyiban, a jobb lator bevallotta addigi életének bűnösségét halála előtt, példát adva arra: sosincs késő az őszinte, valódi bűnbánat, megtérés... Nagy Imre semmiféle addigi bűnös cselekedeteiért (ha voltak) nem vállalt felelősséget, nem kért bocsánatot. Az októberi sajnálatos események végkimenetelét látva elmenekült, (mint ahogyan Kossuth is, otthagyva Görgeyt és az aradiakat, meg a többi 48-as katonát a várható véres megtorlást viseljék csak egyedül, magukban...), és mentette volna az életét - ami amúgy teljesen érthető emberi reakció. De nem egy vezetőtől... Kegyelmet meg azért nem kért mint tudjuk, mert ismerte elvtársait, számos döntésben vett ő is részt, tudta hogy kegyetlenek, könyörtelenek és embertelenek voltak. Hiszen együtt tették, amit tettek. És bár az utolsó szó jogán lett volna lehetősége elmondani, mit is gondol halála előtt valójában a saját kommunista múltjáról, az abban elkövetett dolgairól. Hogy mit is gondol valójában a kommunizmusról. Hogy megtért. DE nem ezt tette ( nem úgy mint a jobb lator, ugye) hanem: "A halálos ítéletet, amelyet rám az igen tisztelt Népbírósági Tanács kirótt, én a magam részéről igazságtalannak tartom, indoklását nem tartom megalapozottnak, és ezért a magam részéről, bár tudom azt, hogy fellebbezésnek helye nincs, elfogadni nem tudom. " Az igen tisztelt Népbíróság ... A szobra inkább mementó a kommunizmus valóságos természetéről... Szerintem.
Onurisz
2018. július 31. 20:54
Helyes és korrekt érvelés! Szinte mindegyik "hősünknek" voltak mai szemmel nézve bűnei, vállalhatatlan gondolatai és tettei, kisebb-nagyobb emberi hibái. S a történelmi megítélésük is folyamatosan változik. Ettől eltekintve mégis valamilyen teljesítmény vagy tett kötődik hozzájuk, amelyet tiszteletre méltónak tarthatunk. A kommunizmus egy primitív, mondhatni buta eszme volt, a kommunista hatalom pedig mindenütt bűnös, gyilkos, rabló, képmutató, erőszakos hatalom volt. Nem is nagyon vannak tisztelt és tiszteletre méltó "hősei", még olyanok sem, akik áldozattá váltak közülük, mert még áldozattá is az eszméjük és a mozgalmuk érdekében váltak. Nagy Imre nem, ő a ritka-ritka kivétel. Pontosan tudta, hogy mit várnának tőle és ezt tudatosan, határozottan, emelt fővel megtagadta. Ahogy pontosan tudta, milyen következményei lehetnek a semlegesség kihirdetésének és a harcban állás deklarálásának. Nyilvánvalóan tudta, hogy a magyar honvédség nem áll harcban, nem is tudja harcba küldeni, tehát abban a helyzetben semmi értelme nem volt ezt kijelenteni. Nem lehet máshogy értelmezni, mint személyes állásfoglalásnak. Már itt eldöntötte a korábban is "vonakodó", de óvatos kommunista, hogy most az egyszer nem fog behódolni a birodalmi központnak és tisztességes emberként, jó magyarként akar meghalni. Mert nagyon is jól ismerte a rendszert és bizonyos lehetett benne, hogy ha nem alázkodik meg, nem szégyeníti meg magát nyilvánosan a nép előtt, akkor meg fog halni. Egy hithű és párthű kommunistától ez teljesen szokatlan és különös. Ezért tiszteletre méltó. Ahogy az is tiszteletre méltó, hogy kommunistaként elfogadta a demokrácia visszaállítását. S az is az ő nevéhez fűződik, hogy véget vetett a Rákosi-féle őrületnek, amely milliók megkönnyebbülését hozta. Persze, oda állították, de annak is oka volt, hogy éppen őt, és mondhatta volna azt is, hogy nem vállalja. Nem véletlen, hogy őt követelték vissza a hatalomba 23-án és többé vagy kevésbé, de a forradalmi nép elfogadta tárgyaló partnernek. Ezek a forradalom tényei és ha a forradalom a magyar történelem "hősi" eseménye (márpedig az), akkor nem lehet belőle "kidobni" Nagy Imrét, egyszerűen azért, mert akik a forradalmat csinálták, sem dobták ki belőle. A forradalom nem azonos Nagy Imrével, de a forradalomról nem lehet beszélni anélkül, hogy Nagy Imréről ne beszélnénk. A szobrának és az emlékezetének tehát helye van a magyar történelmi tudatban. Akkor is, ha tisztelhető szellemi teljesítmény nem kötődik hozzá. A forradalom névtelen és a világban nem ismert mártírjaihoz sem kapcsolódik szellemi teljesítmény, sőt, a forradalom hevében közülük számosan erkölcsileg is kifogásolható tetteket követtek el. A magyar forradalom egésze volt bámulatos, felemelő és párját ritkító esemény, Nagy Imrével és az utca hőseivel együtt.
krotak
2018. július 31. 17:28
Sok időnek kell eltelnie a reális helyzetértékeléshez. Ságvári Endre utca ma már ritka, viszont van egy vödörnyi meztelencsiga, akik találnak alkalmat arra, hogy körbenyálazgassák, és kitüntessék egymást.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!